
Software-as-a-service (SaaS) har eksisteret siden starten af 00’erne og er et omkostningseffektivt alternativ til den traditionelle IT drift, hvor programmer blev købt til ejendom for tid og evighed.
Fordelene ved en abonnementsordning er indlysende – fravær af investering til den fulde handelspris, istedet lejes softwaren mod en fast ydelse; og det er altid seneste, opdaterede version, der er tilgængelig.
Eller sagt mere præcist – i en tid, hvor it udviklingen er hastig og konstant, giver det ikke mening at eje et stykke software, der automatisk uddateres….
Så – hvorfor ikke også en tilsvarende ordning til – et website?!
De typiske svar er, at de fleste ønsker noget fuldstændigt tilpasset, og udvikling af design, funktionalitet og afledede tekniske krav dermed bliver unikke. Ligesom selve indholdet per definition er unikt…..
Det reelle svar er, at i dag bygges langt de fleste installationer med standard moduler og komponenter….så kan man leve med versionering af visuelt udtryk med farver, fonte, logo – og indhold – vil en skræddersyet brancheløsning være brugbar umiddelbart for langt de fleste aktører.
Og – prisen, investeringen – er ikke 100.000 kr. Men en månedlig abonnementspris på et par 1000 kr…
Leje løsninger i mange varianter
For websites og især webshops udbydes mange varianter af leje løsningerne allerede.
For websites er modellen en hosted løsning – dvs et skabelon baseret website, placeret på en udbyders centrale server – forholdsvist velkendt, med udbydere a´la WIX som den mest kendte.
Det er umiddelbart let at komme igang, selv med et begrænset kendskab til at bygge websites. Så er opgaven helt enkle og almindeligt brugte funktioner, er det meget tilforladeligt.
Men så snart dine ønsker bevæger sig udover hvad der tilbydes i WIX’ version af sin “app store” bliver det både dyrt og besværligt – og forholdsvist vanskeligt og uhensigtsmæssigt med egen kodetilpasning i fx “sandboxed iframes” med en del begrænsninger.
Og det går hurtigere, end man kunne forvente at ramme mod muren….
Tilsvarende – om end i mindre målestok grundet det mere standardiserede behov, funktionalitet og format – gør sig gældende med webshops, herunder fx. SHOPIFY og danske MAGENTO.
Hellere – både og!
DB Jobs tilgang til et website som SaaS handler om at tage det bedste fra “begge verdener”; en standardiseret lejeløsning med fuldt bevaret mulighed for individuel kode og tilpasning!
Standard websitet – grund installationen på abonnement – er udviklet efter eksisterende kunders ønsker som udgivere af fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner.
Grundinstallationen er derfor udviklet til at løse langt de fleste behov man som udgiver møder. Og bliver først tilpasset individuelt med farver, fonte, logos, billede/medier samt – naturligvis – tekster og andet indhold.
Men installationen ligger ikke på en fællesserver, knyttet op på standard moduler. Det helt usædvanligt smukke er netop, at det er en individuel installation, på et anerkendt CMS (WordPress), og derfor kan ALT videreudvikles efter ønske…om end naturligvis efter regning…
Som udgiver – website ejer – er du derfor fuldstændigt lige så frit stillet med lejeløsningen, som havde du udviklet din egen løsning fra bunden.
Men – uden at skulle betale for den investering!
Website målrettet fagblade og specialmagasiner
Hos DB Job er mange kunder tilknyttet udgiver branchen med fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner. Derfor kender vi til de fleste grundlæggende behov for opsætning af et velfungerende website tilpasset udgiveres behov.
Featurelisten er opdelt i redaktionelle og kommercielle løsninger.
Redaktionelle løsninger
– Mobil responsivt og opdateret WordPress platform med egenudviklet mediecontent template
– Indlæg og billede flow inkl. tags- og kategori infrastruktur og autogenererede landing pages (WordPress native)
– ‘Læs mere’ samt ‘seneste/mest læste’ funktionalitet og autoload
– SEO optimeret
– Integrationer til Facebook, Twitter og LinkedIn
– Automatiske nyhedsbreve og notifikationer, evt. med segmentopsætning, samt integration til Mailchimp og andre nyhedsbrevsklienter
– Bladre-pdf/epaper løsning til det trykte magasin
– Medlemsoverblik med logokarrusel (forside) og separat landingpage samt artikel links (“nævnt i”) og skribentmulighed

Kommercielle løsninger
– Banneradministrations system og bannerpladser (top/bund, højremenu og artikelflow)
– Annoncering i nyhedsbreve (herunder også i automatisk udsendte og/eller segmenterede)
– Web shop
– Klargjort med brugerprofiler til partner content (annoncørbetalt indhold)
– Mulighed for jobannonce salg og integrationer til eksterne jobtjenester og evt. fuldt integreret med jobdatabase